About Me

My photo
aku hanya manusia..biasa dan tidak istimewa..Seorang isteri kepada en.suami.Bakal ibu tidak lama lagi..InsyaAllah.

Sunday, June 27, 2010

cerita cinta

Ada satu malam,aku tgk satu drama tv3 klu tak silap tajuknya ‘Janji Kekasih’.aku tak ikut sgt citer tu tapi dalam pada tgk citer tu,aku tertarik dgn beberapa rangkap kate2 yang bagi aku begitu mendalam maknanya..tambah2 watak pompuan yg lakonkan watak dgn kate2 itu aku mmg agak minat. Hanya dalam lakonannya,luar lakonan dier, aku no komen.aku tak ingat nama wataknya tapi aku namakan sendirilh katekan Lia. yg aku ingat minah pelakon utamalah kot wataknya nama Karina klu tak silap n watak lelaki akupun tak ingat tapi sbb aku nk petik kate2 dlm citrer ni aku katakana wataknya Si Adam..hehe..memandai jer aku..haha..Antara kate2 yg aku ingat ada satu part kwn si Lia ni Tanya pada dier,lebih kurg soklannye aku tak ingat tp rasenye dier Tanya “kau tak takut kehilangan cinta Adam?”..so si Lia ni jawab lebih kurg camnilah ayat“Aku tidak takut kehilangan cinta Adam tapi aku sangat takut kehilangan cinta Allah”..satu kate2 yg cukup indah untuk dihayati kerana apa yg aku lihat di sekeliling aku kini, hampir kebykannya takut akan kehilangan cinta manusia,cinta seorg kekasih misalnya..takut kehilangan cinta itu sehingga sanggup korbankan apa sahaja demi cinta sementara itu termasuk keluarga dan maruah,,erm..betapa ruginya pengorbanan itu yang belum tentu berbaloi untuk seorg yg bernama manusia..Beruntunglh mereka yg di hati mereka mencintai Allah dan RasulNya lebih dari cinta kepada seorg manusia dan cinta di dunia.. kerana hakikatnya ramai berkata begitu tapi tingkah lakunya berbeza…

Dan satu lagi part yg aku suka kate2nyer adalah bile kwn si Lia ini mcm suruh si Lia ni rebut cinta Adam dari si Karina tu,si Lia ni jawab “ cinta Adam kepada Karina satu jihad..saya perlu menyokongnya..saya tak boleh pentingkan diri sendiri”..tersentuh aku dgn kate2 itu sbb aku tak pikir ramai manusia2 termasuk diri aku sendiri sampai satu tahap memikirkan cinta sang kekasih kepada perempuan lain satu jihad.apatah lagi untuk mengalah mahupun untuk menyokong.cause rationalnya bile sang kekasih/org yg diminati sukakan pompuan lain,si pompuan trus pikir negative pd si lelaki..uhuhu..aperppun mmg betul kerana mencari lelaki yg mencintai seorg pompuan kerana satu jihad, pada zaman sekrg seperti mencari mutiara dalam timbunan pasir..aperpun mulalah aku berangan kot2 klu satu hari aku suka sgt2 kat seseorg tapi dier cintakan pompuan lain, aku nk cuba pikir positif yg cinta sang lelaki demi satu jihad…and menyokongnya???uhuhu..mungkinkah hati aku sebaik itu..mcm xmungkin tapi maybelh dgn cara tu,hati yg terluka akan kurg lukanyer..btol tak??hehehe..
So next aku nk truskan tgk citer tu coz aku nk dgr kot2 ada lg bunga2 bahasa indah penuh makna dlm citer tu..

5 comments:

Abgbent said...

Begitulah dilema lelaki yang sering kali tersepit mencurahkan kasih sayangnya kepada wanita.

Memang betul lelaki terpaksa berbagi kasih untuk wanita kecapi. Lelaki juga dilema mencurahkannya kerana terpaksa memilihnya.

Atau mungkin lelaki lebih seronok mengecapi cinta dari pelbagai sumbernya? (*___^)

aku hanya manusia said...

btullah tu abg Bent..sebab tu lelaki dibenarkan poligami..supaya cintanya dapat dibahagi..cuma masalahnya ada lelaki silap dlm mebahagi sampai ada yang mkn hati..

Aida said...

oh...aida juga tertarik dengan kata2 Lia dalam cerita tu...hanya wanita yang kuat agamanya akan berpendirian sebegitu...kita pun insyaALLAH apa kurangnya...agak sayu hati bila orang yang kita sayang atau apa saja yang kita sayang tinggalkan kita..tapi kita perlu yakin ada yang labih BAIK akan menanti kita..insyaALLAH...redha pegangan iman kita...

nimzoindy said...

The Arrivals. Search it, watch it (all the episodes i hope), study and research about it (if u have to). By then, zana akan dpt 'the BIG picture' about ape yg zana ckp kt atas tu.

Nice take by the way about cte tu.

Umi Mira said...

mendapat cinta sejati dari orang yang mencintai ALLAH lebih dari cinta manusia memang susah nak dapat kat dunia akhir zaman ni. tapi tak mustahil jika diri kita juga merupakan seorang yang mencintai ALLAH melebihi cinta duniawi. so, kesimpulannya... kene ubah diri sendiri dulu sebelum memasang angan2 yang tinggi (huhu... diri ku sendiri pon tak macam tu. hakikat: cakap senang dari melakukan)